Nincs többé mentség, csupán siránkozás – Totalcar
 
A világ egyik legjobb autója ma Dél-Koreában készül. Extravagáns, exkluzív, elektromos, és nagyon-nagyon kényelmes!
Évtizedek óta kitartóan építik a Hyundai imidzsét, így tulajdonképpen a szemünk előtt váltak olcsó alternatívából meghatározó márkává. Az N sorozattal és az Ioniq modellekkel végképp elérték, hogy szeressük és tiszteljük őket, de a pontot az új csúcsmodell, az Ioniq 9 teszi fel az i-re. Benne van a Hyundai minden bátorsága, tudása, szíve és lelke, ijesztően közel áll a tökéleteshez és ahhoz az ideálhoz, amit eddig elsősorban a német prémium márkák adtak a világnak, ráadásul csak egy garzonlakás árát kérik érte. Ha ez megnyugtat, hibát is találtam benne, de azon is könnyen túltettem magam.
Miközben a figyelem a kínai autógyártókra irányul, a dél-koreaiak sokszor háttérbe szorulnak, pedig ők is rendkívüli elkötelezettséggel dolgoznak és folyamatosan lépnek előre a piacon. Kitartásuknak köszönhetően az autóipar egyik legszínesebb és legvonzóbb modellválasztékát alakították ki. Csak nézzünk körül a villanyautóik között: ott van a játékos városi mini, a megfizethető crossover, a stílusos családi jármű, és még egy Porsche 911-es utánzat is, amelynek nehéz ellenállni. Az Ioniq 5 N révén a belső égésű motorok híveinek is kedveztek, most pedig megérkezett a mindenesük, amely minden igényt kielégít.
Egy impozáns és masszív szabadidő-autóról van szó, amely nem a külvilág elnyomására, hanem sokkal inkább a benne utazók kényelmének szolgálatára lett tervezve. Formaterve messze eltér a megszokottól, egyfajta nosztalgikus nyolcvanas évekbeli hangulatot idéz, mintha egy futurisztikus film díszletei között találkoznánk vele. Emlékeztet a Toyota legendás belpiacos csúcsmodelljére, a Century-re, de a Volvo kombik is eszünkbe juthatnak róla. Ez a kombináció alkotja az Ioniq 9 képét, amelyben a grandiózusság mögött egy nemes cél és az eredendő alázat rejtőzik. A matt gyöngyház Ionosphere zöld árnyalat pedig igazi telitalálat!
A leglenyűgözőbb az egészben az a szinte tapintható lelkesedés, amely minden egyes részletből árad. Ez a szenvedély, ami a legtöbb márkánál a kétezres évek közepén háttérbe szorult, most itt újra életre kelt, eltüntetve a megfelelési kényszer súlyát. Felfedezni ezt az autót igazi élmény volt; ahogy használat közben egyre inkább magunkénak éreztük a technikai megoldásokat és a koncepció mögött meghúzódó filozófiát. Mint egy béke szigete, ez az autó tökéletes társ a családi vagy üzleti utazások során. Komoly riválisai között említhetjük a Kia EV9-et és a Volvo EX90-et, de a Mercedes EQS SUV és a Tesla Model X is esélyes a versenyben, bár mindkettő egy másik dimenziót képvisel.
Mindegy, hogy mélygarázsban vagy utcán parkol, több mint ötméteres hosszával Európában mindenhonnan kilóg egy kicsit, nem véletlen, hogy az USA-ban volt a premierje, és ott is van egy gyártósora. A helyi piacra szánt példányok a georgiai Metaplantben készülnek. Azért mi is örömmel vesszük, már csak azért is, mert a hétszemélyes egyterűek eltűntek a piacról, és a pótlásukra szánt szabadidő-autók között is ritka az elektromos. Persze nincsenek illúzióim, nem gondolom, hogy tömegesen váltja majd le a Ford Galaxy-kat és a Seat Alhambrákat, de az irány jó, örömteli, hogy erre is gondoltak.
A masszív, süllyesztett kilincsek megérintésével egy varázslatos világba lépünk, ahol a luxus és a kifinomultság találkozik. Képzeljünk el egy beverly hills-i nappalit, ahol a világos tér és a lenyűgöző tágasság azonnal magával ragad. A Calligraphy csomag révén a kéttónusú, sötétszürke és fehér nappabőr kárpitozás mellett egy elegáns, márványszerű díszbetét is gazdagítja a teret. Noha ez a díszítés talán nem klasszikus értelemben autóba való, itt, ebben a környezetben mégis tökéletes harmóniát teremt. Az anyagok prémium minősége mellett a formák egyedülálló eleganciát sugallnak, ötvözve a klasszikus és modern stílusjegyeket. Minden egyes gomb és kapcsoló mesteri kidolgozottsága, valamint a beltéri elemek iránti alapos figyelem azt mutatja, hogy itt minden részlet számít, és ez az odafigyelés valóban ritka kincs.
A fizikai gombok és érintős felületek harmonikus kombinációja valósággal lenyűgöző. A fedeles rekeszek mennyisége és mérete szinte eltörpíti a kisbuszok tárolókapacitását, ráadásul úgy alakították ki őket, hogy az első kanyarban semmi se essen ki. Különösen a vezeték nélküli telefontöltő vályúja tetszik, melynek gumírozott betéte egyszerűen hibátlan. Érdekes módon a kályhaezüst színű borítás is gumírozott, ami még inkább megkönnyíti a hajlított kijelző kezelését. Az ergonómia fantasztikus, az ülések, amelyek nyugággyá alakíthatók, kiemelkedő kényelmet nyújtanak. A vezetési pozíció, a kilátás és a tükrök elhelyezése mind-mind tökéletesen optimalizált.
Ha valaki családi autóra vágyik, érdemes megfontolnia a hétüléses változatot, míg aki elegáns céges utazásokhoz keres modellt, annak érdemes hatmillió forinttal többet áldoznia a hatüléses verzióra! Az Ioniq 9-ben a polgári luxus és a funkcionalitás tökéletes harmóniában találkozik, hiszen a kényeztető részletek mellett minden funkcionális elem is a maximális kényelmet szolgálja. Bár a méretei elsőre talán túlzóaknak tűnnek, a vezetés során egyértelművé válik, hogy ezek a jellemzők valóban indokoltak: a tervezők mindent megtettek azért, hogy a legjobb élményeket nyújtsák. Az egyetlen dolog, ami nem nyerte el a tetszésem, az a masszív váltókapcsoló, amely az Ioniq 5-ben is zavaró volt; egy elegáns tárcsa sokkal praktikusabb megoldás lenne.
A legtöbb villanyautó esetében már elhagyták a hagyományos gyújtáskapcsolót, ami valóban megkönnyíti a használatot: csak be kell ülni, és már indulhat is az utazás. A Hyundai viszont nem követi ezt a trendet, ami számomra érthető, hiszen valahol jólesik, ha van némi kontrollunk az autó működése felett. Az Ioniq 9-ben a működés alapvetően hasonlít egy erőteljes benzines vagy dízel autóhoz, ám egy ekkora méretű jármű dinamikus mozgatásához minimum egy V6-os turbómotorra, de még inkább egy V8-asra lenne szükség. A Hyundai azonban itt egy vagy akár két villanymotort kínál, lehetőséget adva hátsó vagy összkerékhajtásra.
Az Ioniq 9 gyengébbik, 218 lóerős verziója csak hétüléses konfigurációban érhető el, amely már 28 millió forinttól hazavihető. Ha azonban a 428 lóerős teljesítményre vágyik valaki, akkor 5,7 millió forintos felárat kell készpénzben leraknia. Érdemes megjegyezni, hogy a hatüléses kivitel automatikusan az erősebb hajtásláncot kapja meg, így ez a változat minden esetben körülbelül 34 millió forintért elérhető. A Prime és Executive felszereltségi szintek között az ülések száma vagy a lóerők dönthetnek, míg a különleges színekért 450 vagy 650 ezer forintos felárat kérnek, a kamerás külső tükrök 500 ezerbe, míg a második sori relaxációs ülések 100 ezer forintba kerülnek.
Ezek a járművek nem csupán motoros mozgásra képesek, hanem az első ülések állításakor hátra is csúsznak, így a harmadik sorban is bőséges emberi méretű lábtér marad. Igazán lenyűgöző! A technikai részletekre visszatérve, az akkumulátor minden esetben egy nettó 110 kWh kapacitású NCM katódot tartalmazó lítium-ion változat, ami már önmagában is jelentős súlyt képvisel. Üresen 2614 kilogramm, de az elképesztő rugalmassága miatt a 700 Nm nyomaték, amely mind a négy kerekét hajtja, sosem engedi, hogy lassúnak érezzük magunkat. Papíron is figyelemre méltó, hiszen 5,2 másodperc alatt képes elérni a 0-ról 100 km/h sebességet. Végsebessége is figyelemre méltó, 200 km/h-ig képes gyorsulni.
Ehhez a szöveghez egyedi megközelítést adva, a következőképpen fogalmaznám át: Az autó átlagfogyasztása kedvezőnek mondható. A WLTP szerint mért 20,6 kWh/100 km-es érték a gyakorlatban is jól megvalósítható, nálunk 21-22 kWh között alakult a fogyasztás, ami biztosítja, hogy a hatótáv meghaladja az 500 kilométert. Ez ugyanakkor az ígért 600 kilométerhez képest nem túl kiemelkedő. Csak dízel üzemmódban lenne lehetőség egy tankolással távolabbra eljutni, természetesen egy lényegesen alacsonyabb teljesítmény mellett. Ez a tényező a kulturált és szabályos közlekedés szempontjából is lényeges, ahogyan a töltési lehetőségek is. A 233 kW-os DC töltés rendkívül gyors, 350 kW-os töltőn tesztelve folyamatosan 200 kW körüli teljesítményt nyújtott. Ugyanakkor az 11 kW-os AC töltési sebességet érdemes lenne megduplázni...
Az elektromos hajtásláncokkal rekordokat döntögető kínai márkák korában ez a tény önmagában még nem elegendő ahhoz, hogy kiemelkedőnek minősüljön egy autó, de éppen a kínai járművek adnak egy különleges keretet az Ioniq 9 értékelésének. A Hyundai csúcsmodellje olyan vezethetőséggel rendelkezik, amely egyaránt professzionális és átgondolt, tükrözve az autó általános minőségét. Magabiztos és stabil, kiemelkedő kényelmet biztosít; legyen szó úthibákról, fekvőrendőrökről vagy csatornafedelekről, mindent hatékonyan kezel, tompítva a rázkódásokat. Az Ioniq 9 nem hintázik vagy billeg, hanem masszívan siklik, és ha szükséges, agilisan fordul, akárcsak a német prémium járművek.
Nem véletlen, hogy az Ioniq 9 alatt elöl a MacPherson, hátul pedig az ötlengőkaros multilink futómű található, mely acélrugókkal párosítva figyelemre méltó kényelmet nyújt. A kiegyensúlyozott viselkedéshez egy alapos hangszigetelés is hozzájárul, ami együtt a villanymotorok azonnali reakcióival megnyugtató és inspiráló környezetet teremt. Finoman reagáló fékek, szabályozható rekuperáció és a mindennapokkal harmonizáló asszisztens rendszerek teszik teljessé az élményt. Az Ioniq 9 valóban minden igényt kielégítő jármű, amellyel kapcsolatban az én szkepticizmusom is átalakult a márka iránti őszinte elismeréssé. Kivel kellene kezet rázni ennek az autócsodának a sikeréért?





