Vitézy Dávid rámutatott, hogy a MÁV a Siemens mozdonyok bérléséért többet fizet, mint amennyibe a járművek megvásárlása kerülne.

Vitézy Dávid, a Fővárosi Közgyűlés tagja és a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője kedden a közösségi médiában három lépésben osztotta meg a MÁV Siemens Vectron mozdonyokra vonatkozó keretszerződés részleteit. A politikus kiemelte, hogy ez az "igazán kedvezőtlen üzlet" során a MÁV a szerződés időtartama alatt több bérleti díjat fog kifizetni, mint amennyibe maguk a mozdonyok kerülnek.
Egy különösen kedvezőtlen üzlet három szakaszban – így indította keddi bejegyzését Vitézy Dávid, a Fővárosi Közgyűlés tagja és a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője. A politikai elemzésében a 2022-es mozdonybeszerzéstől kezdve 2025-ig terjedően tárta fel a 115 új Siemens Vectronra vonatkozó keretszerződés fejlődését.
"2022: áprilisban 115 darab új Siemens Vectronra keretszerződést kötött a MÁV, igen előnyös áron, darabja 3,49 millió euró. A beszerzés finanszírozására a kedvezményes EUROFIMA hitelszerződést megkötöttük, a régi mozdonyokhoz képest elérhető energiamegtakarítás a hitelt kitermeli" - idézte fel a fővárosi politikus.
"2023: Lázár közlekedési minisztersége második hónapjában bejelenti, hogy a Siemens-szel való együttműködés nem folytatódik, és az InterCity beszerzés leállítása mellett az új mozdonyok megvásárlását is visszavonja" - foglalta össze. "2025: a 10 pontos nagy vállalás keretében Lázár bejelenti, hogy új mozdonyok érkeznek, és minden egyes Siemens Vectron mozdonyról külön posztot fognak készíteni" - tette hozzá.
A mozdonyok bérelésének költsége havi 45,500 euróra rúg, ami azt jelenti, hogy a MÁV egy új, legalább 40 éves élettartamú mozdony árát 76 hónap, azaz 6 év és 4 hónap alatt fizeti ki a bérbeadónak. A bérleti szerződést 2033-ig kötötték meg, és ez idő alatt a MÁV összességében olyan mértékű bérleti díjat fog kifizetni, amely meghaladja a mozdonyok vásárlási árát. Az élettartamuk negyedénél sem járó mozdonyok ezután elhagyják Magyarországot, ami új kihívásokat és lehetőségeket teremt a vasúti közlekedés terén.
- ismertette Vitézy Dávid az általa "egy igazán rossz üzletnek" nevezett megállapodás részleteit keddi posztjában.