Sajnálattal kell közölnünk a magyar vásárlókkal, hogy ismét emelkedtek az árak a diszkontáruházakban, így a nagybevásárlás költségei tovább növekedtek.


Kismértékű áremelkedés figyelhető meg, és bemutatjuk a legfrissebb Privátbankár Diszkont Árkosarat.

Hónapról hónapra rendszeresen elkészítjük olvasóink számára a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérését. Ennek keretében a három legnagyobb diszkontlánc, a Lidl, a Penny és az Aldi boltjaiban járva figyeljük meg a vásárlói kosarunkban szereplő termékek árainak alakulását. Legutóbbi, július végi felmérésünk során minimális áremelkedést észleltünk, annak ellenére, hogy a vizsgált élelmiszerek közül több akciós áron kapható volt.

Az üzletekben a bevásárlói kosár átlagos értéke 12 723 forintra emelkedett, míg egy hónappal ezelőtt még 12 477 forint volt. Ez a változás 1,97%-os áremelkedést jelent.

Július végén figyelemre méltó árcsökkenés történt két termék esetében, és a csökkentés bajnoka a spagettitészta lett, amelynek átlagos ára 8,5%-kal csökkent. Ez a tendencia főként annak köszönhető, hogy egy diszkontlánc boltjában akciós áron kínálták az alapanyagot.

A sajtszeretőknek is volt oka az örömre a hónapban, hiszen a kilós trappista sajt árak esetében is csökkenést tapasztaltunk, mintegy 5,6 százalék értékben. Ez egy olyan tendencia, amellyel a magyar kormány is elégedett lehet, hiszen az élelmiszer az árrésstop hatálya alá tartozik, azaz a jelenlegi tudásunk szerint augusztus 31-ig biztosan védelmezi a kormány intézkedése. Összességében a sajtvásárlás egyre kevésbé jelent terhet a diszkontokba járó magyaroknak, hiszen adataink szerint 2025 januárjában (tehát még az árrésstop bevezetése előtt) az átlagár 2860 forint volt, ehhez képest a mostani 2407 forintos átlag több mint 14 százalékkal alacsonyabb.

Júliusban három terméknél figyelhettünk meg figyelemre méltó, 10 százalékot meghaladó áremelkedést. A krumpli és az alma árai gyakorlatilag azonos ütemben, 11,3 százalékkal növekedtek a diszkontok kínálatában.

Mint ahogyan a múlt hónapban közzétett írásunkban említettük, a burgonya ára továbbra is növekedett. A 5 kilogrammos kiszerelésben értékesített termék kilogrammonkénti ára 345 forintra emelkedett ebben a hónapban. Ez az emelkedés részben a szezonális hatásoknak, részben pedig egy akció végét jelző tendenciának tudható be.

Az alma árában bekövetkezett változások elsősorban a zöldség- és gyümölcsfélék szezonális árváltozásainak tudhatók be. A hónap során az alma kilójának átlagos ára elérte a 710 forintot. A három diszkont bolt közül kettőben jelentős drágulás tapasztalható, míg egy boltban az ár a júniusival megegyező szinten maradt.

Végül a csirkemellfilé ára is megugrott, a diszkontokban a kilós kiszerelés átlagosan 2289 forintba került, ami 10,6 százalékos emelkedést jelent az előző hónaphoz viszonyítva. Az árrésstop alá tartozó élelmiszerek drágulása a legfrissebb, júniusi inflációs adatokban is megfigyelhető: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) jelentése szerint a baromfihús ára egy hónap alatt 1,1 százalékkal nőtt.

Összességében ugyanakkor a kormány minden bizonnyal nem lehet elégedett, hiszen az árrésstop sem tudta megfogni a több mint 10 százalékos drágulást, amely feltehetően már megüti azt a szintet, ami a vásárlóknak is kellemetlen.

A kiemelt termékek mellett áremelkedést tapasztaltunk júliusban a Coca-Cola és az őrölt kávék esetében is, míg több másik élelmiszer ára stagnált.

2025 júniusában a fogyasztói árak átlagosan 4,6 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat - tette közzé a KSH. Májusban 4,4 százalékos volt a mutató.

2024 azonos időszakához képest az élelmiszerárak 6,2%-kal emelkedtek (ha a vendéglátási szolgáltatásokat nem számítjuk, akkor ez a növekedés 4,9%-ra csökken). Különböző termékek áremelkedése a következőképpen alakult: a tojás 26,0%-kal, a liszt 24,4%-kal, az étolaj 22,2%-kal, a kávé 20,3%-kal, míg a csokoládé és kakaó 19,6%-kal drágult. A gyümölcs- és zöldséglé ára 14,1%-kal, a büféáruké 10,4%-kal, a péksüteményeké 8,1%-kal, a tejé 7,3%-kal, és az alkoholmentes üdítőitaloké 7,1%-kal nőtt. Ugyanakkor a margarin ára 31,2%-kal emelkedett, míg a tejtermékek részben 7,2%-kal, a párizsi és kolbász 6,9%-kal, a sertéshús pedig 2,0%-kal csökkent.

Related posts