Éppen 25 évvel ezelőtt lépett a Mol a régiós vezető pozícióba, ezzel új fejezetet nyitva a vállalat történetében.


A Mol és a Slovnaft közötti tranzakció 25 évvel ezelőtt Kelet-Közép-Európa vállalati világában egy jelentős mérföldkőnek számított, amely alapjaiban formálta a régió gazdasági táját.

Kelet-Európa számára ez egy jelentős vállalati mérföldkő volt – emelte ki 25 évvel ezelőtt a The Economist, amikor a Mol megszerezte a többségi részesedést a szlovák olajtársaságban, a Slovnaftban. A lap elemzése szerint ez a lépés azt mutatta, hogy a berlini fal leomlása után eltelt egy évtized alatt a legtehetségesebb helyi cégek végre olyan pénzügyi stabilitásra tettek szert, amely lehetővé tette számukra, hogy ambiciózus célokat tűzzenek ki a regionális piac dominálására.

A Mol a 1990-es évek végére a közép-európai piacon az egyik legmeghatározóbb szereplővé nőtte ki magát, és aktívan kutatta a regionális terjeszkedési lehetőségeket. Csák János irányítása alatt 1999 és 2000 között kezdték el kidolgozni a Mol-csoport hosszú távú növekedési stratégiáját. Ennek keretein belül a Mol többségi részesedést szerzett egy szlovák olajtársaságban, ezzel is megerősítve piaci pozícióját.

Csák János a Mozgó Világnak kifejtette, hogy a kilencvenes évek elején a magyar vállalatok nem vásároltak fel más cégeket a térségben, nem a hajlandóság hiánya miatt, hanem mert nem állt rendelkezésükre elegendő tőke. Hangsúlyozta, hogy ez a pénzügyi korlát jelentős szerepet játszott a piaci terjeszkedésükben.

1999-re a Mol már olyan tőkeerejével és tőkepiaci pozíciójával rendelkezett, amely lehetővé tette számára, hogy ezt a célt elérje.

"Az én elképzelésem a következő volt: ha van egy üzleti szempontból értékes piac, amelyen a nyugati nagyvállalatok befektetőként megjelennek, akkor nem tudok olyan természeti törvényről, amely a mi megjelenésünket ugyanazon a piacon kizárná. A kérdés csak az volt, elhisszük-e, hogy képesek vagyunk velük versenyre kelni" - tette hozzá.

A Mol 2000-ben megszerezte a Slovnaft 36,2%-os részvénycsomagját, majd fokozatosan növelte tulajdoni hányadát, míg végül 2003-ra teljes ellenőrzést szerzett a vállalat felett. Az ügylet célja az volt, hogy egy erős regionális szereplőt hozzon létre, amely versenyképes lehet a nyugat-európai és globális olajcégekkel szemben.

Related posts