Minden négyzetcentiméter földterületnek megvan a saját mágneses aláírása, és ennek kvantumérzékelése forradalmasítani fogja a légi navigációt.


A kvantumérzékelők nem csupán a navigációs rendszerek hatékonyságát növelik, hanem számos egyéb területen is izgalmas alkalmazásokkal rendelkeznek.

Az Airbus új irányt vett, amikor partnerséget alakított ki a mesterséges intelligencia és kvantumérzékelés területén jártas, szilícium-völgyi SandboxAQ céggel. Céljuk egy innovatív navigációs módszer gyakorlati tesztelése, amely a legmodernebb technológiákra épít. Az együttműködés középpontjában a MagNav nevű kvantumérzékelő eszköz áll, amely képes a földkéreg finom mágneses jeleit dekódolni. Ennek köszönhetően a rendszer rendkívül pontosan tudja meghatározni a repülőgép helyzetét, még akkor is, ha a műholdas navigációs rendszerek nem működnek - tudósít a TechSpot.

Az Airbus leányvállalata, az Acubed, innovatív "repülési laboratóriumi" tesztrepülőgépe már több mint 150 órát repült az Egyesült Államok kontinentális területén, a fedélzetén pedig a forradalmi MagNav navigációs rendszer található. Ez a rendszer képes az egyes terepszakaszok alatt rejlő egyedi mágneses "ujjlenyomatokat" mérni, majd a fedélzeti mesterséges intelligencia segítségével ezeket az adatokat összeveti a részletes mágneses térképekkel. Az eredmény egy olyan helymeghatározási megoldás, amely nemcsak megbízható, hanem gyakran felülmúlja az amerikai Szövetségi Légi Közlekedési Hatóság repülés közbeni pontosságra vonatkozó előírásait.

Jack Hidary, a SandboxAQ vezérigazgatója a Wall Street Journalnak nyilatkozva hangsúlyozta, hogy bár a technológia széleskörű alkalmazása előtt még további tesztelésre van szükség, a korai tapasztalatok rendkívül biztatóak, és jelentős mérföldkövet képviselnek. "A legnagyobb kihívás az volt, hogy bizonyítékot nyújtsunk arra, hogy a technológia valóban működik. Tudomásunk szerint ez az első olyan innovatív, abszolút navigációs rendszer az utóbbi 50 évben" - tette hozzá Hidary.

A klasszikus GPS technológia a keringő műholdak által kibocsátott jelekre épít. Ez a rendszer bár megbízható, egyre inkább ki van téve különféle zavarásoknak. A spoofing technika hamis helymeghatározási információkat generál a földről, ezzel megtévesztve a fedélzeti vevőberendezéseket, míg a zavarás módszere elnyomja a valódi jeleket, így gyakorlatilag leállítva a navigációs rendszereket. Ezek a támadások, amelyek egykor ritkán fordultak elő, ma már gyakori jelenséggé váltak a világ különböző forró pontjain, több ezer légi járatot érintve és komoly veszélyt jelentve a polgári légi közlekedés biztonságára.

A kvantumérzékelés forradalmi új irányt képvisel. Ellentétben a digitális GPS rendszerekkel, amelyek érzékenyek a külső behatásokra és potenciálisan manipulálhatóak, a kvantum mágneses érzékelők gyakorlatilag védettek a zavaroktól és hamisítványoktól. Minden egyes mérés a repülőgép belsejében zajlik, és az adatok kizárólag a Föld természetes és állandó mágneses teréből származnak, ezáltal garantálva a pontosságot és megbízhatóságot.

A rendszer úgy működik, hogy egy lézerből fotont lő ki, ami egy elektronra hat, amely aztán elnyeli és újra kibocsátja a fotont, miközben relaxál. Az ebből a folyamatból származó energiajel a helyi mágneses tér erősségét tükrözi. Ez az információ a Föld felszínének minden négyzetméterére egyedülálló. A MagNav mesterséges intelligenciája értelmezi ezt a jelet, és összehasonlítja a referencia térképekkel, így a nyers kvantumméréseket használható helyadatokká alakítja.

A legfrissebb repülési tesztjeink során a MagNav lenyűgöző, 100%-os pontossággal tartotta a pozícióját mindössze két tengeri mérföldön belül. Még ennél is figyelemre méltóbb, hogy számos esetben 550 méteren belül sikerült még nagyobb precizitást elérnie, gyakran túlszárnyalva a műholdas támogatás nélküli versenytársak inerciális rendszereit.

A kvantumérzékelés potenciálja jóval túlszárnyalja a légi közlekedés határait. A navigációs alkalmazásokon kívül a kvantumérzékelők jelentős szerepet játszhatnak a védelem területén is, például tengeralattjárók vagy földalatti struktúrák feltérképezésében. Ezen kívül forradalmasíthatják az orvosi diagnosztikát azáltal, hogy képesek érzékelni a szív vagy az agy rendkívül gyenge mágneses jeleit – emeli ki Joe Depa, az Ernst & Young globális innovációs igazgatója. Ami igazán izgalmas, hogy e technológia nem a távoli jövő ígérete, hanem már most is elérhető közelségben van.

Related posts