Már a kormányhoz közel álló Századvég is felfigyelt a tanárokat érintő problémákra, és elkezdte megvitatni ezeket a kérdéseket.

A 2016 óta tapasztalható tendencia szerint egyre több tanár rendelkezik nem megfelelő képesítéssel az oktatás területén.
A szakképesítéssel nem rendelkező tantárgyakat oktató tanárok számának emelkedése a tanárhiány komoly jelét mutatja - derül ki a Népszava által megszerzett kormányközeli Századvég Kutatóközpont elemzéséből. A dokumentum hangsúlyozza, hogy egyre több olyan pedagógus dolgozik az iskolákban, akiknek ugyan van pedagógiai végzettsége, de a szaktárgyak, mint például a matematika, fizika vagy kémia oktatásához szükséges képesítéssel nem rendelkeznek.
Mindez kényszerhelyzet, azért van szükség ezeknek a tanároknak a munkájára, mert az adott iskolában, ha ők nem tanítanának, akkor nem lenne senki, aki megtartsa ezeket az órákat, mivel ekkora a tanárhiány.
2010 és 2016 között a képesítés nélküli tanárok aránya az általános iskolákban és gimnáziumokban lényegében stagnált. Azonban ezt követően a megfigyelt tantárgyak – mint a természettudományi tantárgyak, matematika és idegen nyelvek – esetében folyamatos növekedés figyelhető meg az indikátor értékében. Az elemzés hangsúlyozza, hogy míg Magyarországon kedvező az egy tanárra jutó diákszám, ezt a helyzetet a képesítéssel nem rendelkező tanárok magas száma is befolyásolhatja.
A dokumentumban nem találhatók konkrét számadatok, viszont az elemzés a HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Kutatóközpont tavaly közzétett statisztikáira támaszkodik. Ezek alapján 2022-re a községi általános iskolák több mint 6%-ában nem dolgozott egyetlen képesített angoltanár sem, és a helyzet a matematikai és kémiai tantárgyakat illetően sem volt rózsás, hiszen ezekben az intézményekben több mint 7%-ban nem alkalmaztak megfelelő végzettségű pedagógust. Hasonló problémák merültek fel a gimnáziumokban is: a matematikai tantárgyaknál a képesítés nélküli tanítók aránya 2%-ról 5%-ra nőtt, míg a természettudományok esetében ez az arány 1,6%-ról 4,5%-ra ugrott. Az idegen nyelvek tanítása sem maradt érintetlen, itt a képesítés nélküli pedagógusok aránya 1,4%-ról 4%-ra emelkedett.