A pilóták is tanácstalanok maradtak, amikor szembesültek a történtekkel - Egy új jelentés újabb rejtélyt leplezett le az indiai repülőgép-balesetről.

Egy friss előzetes jelentés alapján a pilótafülkében tapasztalt zavarok állhatnak az Air India repülőgép tragédiájának hátterében, amely során 260 ember életét vesztette. A vizsgálatok rámutattak, hogy a hajtóművek üzemanyag-elzáró kapcsolói szinte egy időben léptek működésbe, ami a hajtóművek üzemanyag-ellátásának hirtelen megszűnéséhez vezetett – számol be róla a Reuters.
A London felé tartó Boeing 787 Dreamliner, amely az indiai Ahmedabadból emelkedett a magasba, hirtelen elvesztette a motorok tolóerejét, és elkezdett süllyedni.
Az Indiai Légibaleset-vizsgáló Iroda (AAIB) friss előzetes jelentése új kihívások elé állítja a szakértőket a kritikus hajtóműüzemanyag-elzáró kapcsolók állapotával kapcsolatban. Ugyanakkor a dokumentum arra is rámutat, hogy valószínű, hogy a Boeing és a hajtóművet gyártó GE vállalatok nem vonhatók felelősségre a történtekért.
A biztonsági kamerák felvételei szerint közvetlenül a felszállás után aktiválódott egy tartalék energiaforrás, az úgynevezett ram air turbina, ami a hajtóművek teljesítményvesztésére utal.
A repülés utolsó pillanataiban az egyik pilóta a pilótafülke hangrögzítője szerint megkérdezte a másiktól, miért zárta el az üzemanyagot.
A másik pilóta határozottan kijelentette, hogy nem ő volt az, aki ezt tette.
A jelentésben a következő megfogalmazás található:
Az üzemanyag-kapcsolók szinte egy időben kapcsoltak át "üzem" állásból "elzárás" állásba, alig néhány pillanattal a felszállás után. Az előzetes jelentés nem ad választ arra a kérdésre, hogy miként kerülhettek ezek a kapcsolók elzárt pozícióba a repülés során.
Szakértők szerint egy pilóta nem tudná véletlenül átállítani ezeket a kapcsolókat. Az amerikai légiközlekedési szakértő, John Nance szerint a kapcsolók egy másodperces különbséggel mozdultak el, ami nagyjából annyi idő, amennyi alatt valaki egymás után átállíthatja őket. Hozzátette, hogy egy pilóta normál esetben soha nem kapcsolná ki ezeket repülés közben, különösen nem emelkedés kezdetén.
A baleset helyszínén mindkét üzemanyag-kapcsolót "üzem" állásban találták, és voltak jelei annak, hogy mindkét hajtómű újraindult a kis magasságban bekövetkezett ütközés előtt
- tájékoztatott a jelentés.
Az Air India hivatalos nyilatkozatban megerősítette a jelentést, hangsúlyozva, hogy szoros együttműködésben áll az indiai hatóságokkal. További részletek megosztását azonban nem tartotta szükségesnek.
Az indiai polgári légiközlekedési minisztériumának hivatalaként működő AAIB irányítja a baleset körülményeinek feltárását. A tragédiában a repülőgépen tartózkodó 242 utas közül csupán egy fő élte túl a katasztrófát, míg a földi érintettek közül további 19 ember vesztette életét.
A nemzetközi előírások értelmében a baleset után 30 napon belül el kell készíteni egy előzetes jelentést, míg a végleges dokumentumra legkésőbb egy éven belül számíthatunk.