Az újfajta navigációs rendszer forradalmasíthatja a GPS használatát.

Sikeresen tesztelték az európai mérnökök azt a navigációs rendszert, ami a jövőben segítheti az emberes küldetéseket a Holdon.
Több kritikus pontja is van a jövőbeni emberes küldetéseknek a Holdon. Az egyik ilyen a pontos idő meghatározása, ami nélkül nem lehetne szinkronizálni a munkát a földi irányítással, a másik pedig a tájékozódás, ami a Hold felszínének felderítéséhez szükséges. Előbbin már dolgoznak a NASA tudósai, utóbbit pedig az európai szakemberek adhatják a világnak.
Mivel a Hold jelenleg nem rendelkezik a Föld GPS-éhez hasonló valós idejű, pontos navigációs rendszerrel, ez arra kényszeríti a szakembereket, hogy saját számításokra és a Földről érkező késleltetett adatokra támaszkodjanak a helymeghatározás során, ami korlátozza a működési hatékonyságot. Az Európai Űrügynökség (ESA) egy GPS-hez hasonló navigációs rendszer fejlesztésén dolgozik: ez lesz a Lupin (Enabling High-Performance PNT in the Lunar Environment).
A GMV nevű technológiai vállalat nemrég a spanyolországi Fuerteventurán tesztelte a rendszer prototípusát, hogy kiderüljön, mennyire hatékony a helymeghatározásban. A Lupin a meglévő bolygónavigációs módszereket fogja használni a jövőbeli Holdkommunikációs Navigációs Rendszer által adott távolságjelekkel együtt. Ehhez olyan műholdakra is szükség lesz, amelyek a Hold körül keringenek.
Ha sikerül megvalósítani, forradalmasíthatja a holdjárók számára kifejlesztett bonyolult navigációs rendszereket. Ennek eredményeként a roverek nem csupán könnyebben irányíthatóvá válnak, hanem a működésük is hatékonyabbá fog válni.
A Fuerteventurán végzett tesztek alapján úgy tűnik, hogy a rendszer kiválóan működik. Steven Kay, a GMV Lupin-projekt vezetője bejelentette, hogy sikerült adatokat gyűjteniük egy 7 kilométeres tesztút során, amely különböző sebességi tartományokat ölelt fel. Ez az intervallum 0,2 méter/másodperctől egészen 1 méter/másodpercig terjed, ami azt jelenti, hogy a roverek, amelyek a Hold felszínén fognak közlekedni, képesek lesznek ezen sebességek kezelésére is – számolt be róla az Interesting Engineering.
A szakember szerint a rendszert többféle helyzetben is kipróbálták: teljes sötétségben, valamint a Holdon tapasztalható fényviszonyok között is használták, és minden esetben megbízhatóan működött a Lupin.
A rendszer éles bevetésének időpontja még nem ismert, így egyelőre csak találgatni lehet, mikor kerülhet sor első alkalommal a gyakorlati alkalmazására.