Kate Winsletet azért sújtották büntetéssel, mert sikerült túlélnie a Titanicot, míg Leo DiCaprio nem volt ilyen szerencsés.


Kate Winslet szakértője. Valószínű, hogy a francia Claire Duguet sosem írnád alá ezt a titulust, de talán nem áll messze az igazságtól, ha azt mondom, hogy egy olyan ember esetében, aki hosszú hónapokat áldozott arra, hogy portréfilmet készítsen a Titanic ikonikus színésznőjéről, ez a megnevezés indokolt. Párizs szívében beszélgettem az alkotóval, Claire Duguet-val, aki a "Kate Winslet: mindenestül" című művével igyekszik bemutatni a színésznő sokoldalúságát és tehetségét.

Kate Winslet rendkívüli tehetsége és sokoldalúsága mindig is lenyűgözött. Az, ahogyan különböző szerepekben életre kelti a karaktereit, mély érzelmeket közvetít, és hitelesen ábrázolja az emberi tapasztalatokat, igazán inspiráló. A dokumentumfilm készítése lehetőséget ad arra, hogy mélyebben belemerüljek az életébe, felfedezzem a mögöttes motivációit és a nehézségeit, amelyekkel szembenézett a karrierje során. Kate Winslet nemcsak egy tehetséges színésznő, hanem egy olyan személyiség is, aki bátorságával és eltökéltségével sokakat inspirál, így az ő története valóban megérdemli, hogy részletesebben bemutassuk.

Elsősorban azért, mert Kate Winslet élete és karrierje minden egyes szakaszában hű maradt önmagához. Soha nem próbálta meg igazodni a társadalom elvárásaihoz, inkább a saját maga által felállított mércének kívánt megfelelni. Az évtizedek során természetesen sok változáson ment keresztül, és ezt a filmben be is mutatom. Például a Titanic előtti időszakban Kate egy naiv és rendkívül nyitott személyiséggel rendelkezett, aki közvetlen kapcsolatban állt a sajtóval. Az idő múlásával azonban fokozatosan zárkózottabbá vált, és egyre inkább figyelt arra, hogy megóvja a magánéletét.

A filmedből nem is tudhatunk meg túl sokat a magánéletéről.

Mert engem nem ez vonzott. A filmem középpontjában a színésznő és az ő nőiessége állt. Természetesen rengeteg információm van a házasságairól, gyermekeiről és családi életéről, de ez nem képezte a figyelmem fő irányvonalát. Meggyőződésem, hogy lehet igazán kifejező portrét alkotni valakiről anélkül, hogy a magánszféráját túlságosan kiragadnánk a háttérből.

Megpróbáltad elérni őt a filmmel kapcsolatban?

Nem is számítottam válaszra. Nem kértem, hogy szerepeljen a filmben, csupán arról tájékoztattam, hogy egy új projekt van alakulóban. Vannak olyan portré-dokumentumfilmek, amelyek az alany aktív részvételével és együttműködésével készülnek, míg mások inkább az alanyról rendelkezésre álló archív anyagokra támaszkodnak. Én az utóbbi megközelítést választom a portréfilmjeim elkészítésekor.

Mikor ütött be az ötlet, hogy róla készíts filmet?

A covid idején, amikor egymás után rövid időn belül láttam az Ammonitát és az Easttown-i rejtélyeket. Már régen is szerettem őt, de akkor ismét ráeszméltem, mennyire nagyszerű színésznő. Nagyjából kortársak vagyunk, ő két évvel idősebb nálam. Pont 17 éves voltam, amikor láttam őt az első főszerepében, a Mennyei teremtményekben, ahol egy 17 éves lány bőrébe bújt. Rögtön megtetszett benne, hogy anélkül volt gyönyörű, hogy megpróbált volna az lenni. Nem játszott rá a nőies tulajdonságaira, a természetességével hatott. Ezután végig figyelemmel kísértem a pályafutását, és

Nem vágyott arra, hogy egymás után csillogó hollywoodi produkciókban tűnjön fel, és bár az alakja miatt sokan bántották - amihez egyébként sosem volt semmi kifogásom -, ő sosem kényszerítette magát, hogy vékony, modell alkatú legyen. Volt egy időszak, amikor kicsit eltávolodtam tőle, de az Ammonita című film után ismét ráébredtem, mennyire lenyűgöző személyiség ő valójában.

A film alaposan bemutatja a karrierjének egyes fontosabb állomásait, míg más részeket egyszerűen elhanyagol.

Ezt a megközelítést elengedhetetlenül be kell tartani, mert különben az egész film olyan érzést kelt, mintha egy hatalmas listát néznénk, ahol csak rápillantunk Kate Winslet összes alkotására, és mindegyikről csupán pár mondatban ejtünk szót, majd azonnal továbblépünk. Ez a módszer túl mechanikus lenne. Ez a portréfilm szándékosan az én gondolataimat és nézőpontomat hordozza Kate Winsletről, így a válogatás teljes mértékben az én szubjektív értelmezésem eredménye.

Számomra meglepő volt, hogy néhány cím, mint például A beavatott-filmek vagy az Avatar második része, teljesen kimaradtak.

Kate a beavatottra való igent csak azért mondott, mert szeretett volna egy olyan filmet létrehozni, amit a gyerekei is élvezhetnek. Az Avatar második része viszont - sajnálom, hogy ezt kell mondanom - teljesen kiesett a látóteremből, mert egyszerűen nem tudom elképzelni Kate Winsletet abban a szerepben. Furcsának találom, hogy míg Zoe Saldana vagy Sigourney Weaver karakterei még na'vi formában is erőteljesen megjelennek, Kate figurájában nem éreztem ezt az intenzitást. Számomra az a film olyan volt, mintha Kate egyáltalán nem lett volna jelen.

A filmben bemutatod, mennyi kritikát és bántást kapott Kate Winslet az alakja miatt már egészen fiatalkora óta. Mit gondolsz, egy hasonló alkatú fiatal színésznőnek ma már könnyebb dolga lenne, mint neki volt?

A #metoo előtti és utáni filmipar között jelentős különbségek figyelhetők meg. A mozivilágban azóta pozitív változások indultak el, de a közösségi média térnyerésével új kihívások is jelentkeztek. Az egykori férfiak által uralt filmes környezet és a sajtó által gyakorolt nyomás helyett most a digitális platformok révén érkezhet hasonló típusú nyomás. Különösen fontos, hogy figyeljünk a fiatalokra, hiszen ebben a komplex világban számos bántás érheti őket, és meg kell találni a módját annak, hogy védjük őket a negatív hatásoktól.

Számomra meglepő, hogy Kate Winslet éppen a Titanic, a világ egyik legnagyobb sikerű filmje után került a kritikák kereszttüzébe. Hiszen a film óriási elismerést hozott számára, nem tükrözi ez azt, hogy ő már akkor is tökéletes volt a maga módján, és nem volt szüksége semmiféle átalakulásra?

Van egy elméletem. Hiszek abban, hogy a nézők megbüntették Kate Winsletet azért, mert a karaktere túlélte a Titanicot, Leo karaktere pedig nem. Nem sokszor fordult korábban elő a filmekben, hogy a romantikus főhős meghalt, a főhősnő pedig nemcsak életben maradt, hanem később boldog, teljes életet élt.

Úgy vélem, hogy a sok bántás, amit a Titanic után kapott, jelentős hatással volt rá. Ha Rose karaktere végül Jackkel együtt távozik, talán elkerülhette volna ezeket a nehézségeket.

A filmed szerint szándékosan vonult háttérbe a nagy hollywoodi filmek világából és forgatott inkább kisebb független mozikat.

Így van, valóban. A szakmai fejlődés iránti vágya hajtotta, hiszen a Titanic csupán pályafutása kezdetét jelentette. Meggyőződése volt, hogy még rengeteg új dolgot tanulhat, és az sem volt hátrány, hogy ezekkel a filmekkel egy kicsit háttérbe vonulhatott a nyilvánosság elől. Ezt a lépést egyébként legjobb barátnője, Emma Thompson javasolta, aki mindig bőségesen megosztotta vele a bölcsességeit az évek során.

A rajongók számára rendkívül jelentős Leonardo DiCaprio és a barátsága, amely a mai napig tart. Ez a különleges kapcsolat sokak számára inspiráló, hiszen a két művész közötti kötelék nem csupán a közös projektekből, hanem a kölcsönös tiszteletből és támogatásból is táplálkozik. Érdekes lenne felfedezni, hogy ez a barátság hogyan befolyásolta mindkettőjük karrierjét, és milyen hatással volt a közönségre. Miért nem említetted ezt a szálat?

Lenyűgözőnek tartom, hogy ők ketten a mai napig megőrizték barátságukat, és nyilvánvalóan fontosak egymás számára. Ugyanakkor nem érzem, hogy ez a kapcsolat jelentős mértékben hozzájárulna a filmem mondanivalójához. A közös szereplésükön kívül nem hiszem, hogy Leo igazán nagy hatással volt Kate karrierjére, talán csak annyiban, hogy az ő javaslatára vállalta el A felolvasó főszerepét, amiért végül Oscar-díjat nyert. A kapcsolatuk további aspektusai viszont már inkább a bulvár világába tartoznak, ami számomra nem igazán érdekes.

Related posts