Karácsony Gergely: Mi határozza meg a buszok cseréjének lehetőségét? Nos, ez attól függ, hogy a városnak van-e elegendő forrása erre a célra.

"Hogy min múlik a buszok folyamatos cseréje? Hát azon, van-e erre pénze a városnak. Hogy buszok vásárlására, bérlésére tudjuk költeni a forrásainkat, vagy elveszi azokat a kormány. Ezen múlik" - írta Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere a BKV buszainak műszaki állapotával kapcsolatos hírekre reagálva, miután a Fővárosi Kormányhivatal csütörtökön közölte, hogy a BKV-buszok négyötöde nincs megfelelő műszaki állapotban vizsgálatuk szerint.
A Fővárosi Kormányhivatal legújabb jelentése szerint a vizsgált buszok mindössze 22%-a felelt meg a műszaki követelményeknek. Ezen felül a járművek 22%-át a műszaki érvényesség törlésével kizárták a forgalomból. A jelentés említi, hogy a buszok 28%-ának esetében 30 napon belüli műszaki szemlére van szükség, míg ugyanezen arányú járműnél azonnali javítást rendeltek el.
A kormányhivatal 40 jármű alapos ellenőrzése után kilenc busz forgalomból való kivonását rendelte el, amely nem okoz fennakadásokat a közlekedésben, tájékoztatott a főpolgármester. Az érintett buszok javítása már megkezdődött, és több járművet már sikerült helyreállítani. Karácsony Gergely hangsúlyozta: "A most forgalomból kivont buszokat már 2021-ben szerettük volna lecserélni. Akkor már megvolt a megállapodás a finanszírozó bankokkal, de a kormány engedélyére vártunk, amit sajnos nem kaptunk meg."
A főváros folyamatosan dolgozik azon, hogy a rendelkezésre álló erőforrások figyelembevételével frissítse a járműparkját, különös figyelmet fordítva az elöregedett buszokra. "Az utolsó öt év során 360 új busz, 45 új troli és 40 új villamos került forgalomba Budapesten. A régi, magas padlós buszokat alacsony padlós modellekre cseréltük, azonban még mindig több mint 300, 15 évnél idősebb jármű közlekedik a város útjain" - tájékoztatott Karácsony.
"Nem tudom garantálni, hogy egyetlen busz se hibásodik meg, de azt biztosíthatom, hogy továbbra is mindent megteszünk a budapesti közösségi közlekedés biztonsága és a járművek modernizálása érdekében, ahogyan eddig is tettük" – nyilatkozta Karácsony Gergely. Hozzátette, hogy jogos elvárás, hogy a kormány ne akadályozza az önkormányzat munkáját.
A BKV reagált a legutóbbi fejleményekre, hangsúlyozva, hogy felelős szolgáltatóként kizárólag a megfelelő műszaki állapotú autó- és trolibuszokat állítja forgalomba. Közleményükben kifejtették, hogy a kormányhivatal által végzett ellenőrzés során főként kisebb, azonnal orvosolható hiányosságokra derült fény, amelyeket még aznap éjjel el is kezdtek javítani. A komolyabb problémák a régi, 20-24 éves buszoknál merültek fel. A BKV hangsúlyozta, hogy a buszok ideális maximális élettartama mindössze 10 év, ezért hosszú távon elengedhetetlen új járművek beszerzése. Jelenleg 65 új autóbusz beszerzésének előkészítése zajlik, melyek várhatóan az év végén érkeznek meg.