Legyen Budapest szívéből, Budáról is elérhető a reptéri BKK busz!
Már a kezdeti lépéseket is meghatározták. A civil szervezet ajánlása alapján jelentős igény merült fel a reptéri járatok fejlesztésére, ám a fővárosi vezetés úgy véli, hogy a közszolgáltatások jelenlegi szintű fenntartása is komoly kihívásokkal jár a közlekedési vállalat számára.
A BKK szolgáltatásait úgy bővítené Budapesten a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, hogy a ezzel párhuzamosan ez a közlekedési társaság a bevételeit is gyarapítsa. A civil szervezet javaslata szerint a főváros budai oldalán is van tömegigény arra, hogy a Deák Ferenc térről induló100E reptéri busz járathoz hasonló módon - első lépésként a Móricz Zsigmond körtérről -, is indításanak Ferihegyre buszokat. Az indulási helyszínt illető indoklás szerint ez Buda egyik belvárosias területe, és van létező buszvégállomása is ahol lehet fordulni. További lehetséges megállóhelyek lehetnének az Egyetemváros (Petőfi híd budai hídfő), a Boráros tér, a Corvin negyed M és a Népliget Metróállomás.
Utóbbi kettőnél a 100E már azért nem áll meg, mert tele van, noha ezeken a helyeken is érdemes lenne megállni. Kezdetben fél órás követéssel lehetne indulni, és ugyanúgy, ahogy a 100E-nél, fokozatosan sűríteni, igény szerint. Mint írják, a befutott távolság, a menetidő és a fordulóidő is a 100E-hez hasonló. A repülőtéren még van rés, két, 10 percenként induló 100E közé be lehet férni egy új járattal. A későbbiekben más járatok indítása is szóba jöhet, pl. a Széll Kálmán térről vagy más, fontos csomópontból.
A 100E repülőtéri járat nagyon népszerű, már egész éjjel és tíz percenként jár, így erős alternatívája a taxizásnak. A VEKE arra is felhívta a figyelmet, hogy ezek a járatok évi több száz millió forint tiszta nyereséget hoznak a BKK-nak még úgy is, hogy a reptér fejpénzt szed minden egyes utas után, és plusz személyzetet is kell hozzá biztosítani. A reptéri járatra a jegyár jelenleg 2200 forint (nagyságrendileg ebből 500 forint a Budapest Airport-ot illeti). A 100E járat egyébként nem számít közszolgáltatásnak, csak külön díjszabással vehető igénybe. Közszolgáltatást ezen a viszonylaton a 200E nyújt.
A Fővárosi Közgyűlés holnapi ülésén várhatóan határozatot hoznak arról, hogy az érvényes országos vagy vármegyei bérlettel, valamint Budapest bérlettel rendelkező utasok számára lehetőség nyílik a 100E járat igénybevételére egy 450 forintos BKK vonaljegy megvásárlásával. Ezzel a lépéssel azonban a VEKE, a közlekedési érdekképviselet, kifejezte aggodalmát, és politikai populizmusnak minősítette a nyereséget csökkentő intézkedést.
A VEKE felvetését a Fővárosi Önkormányzat és a BKK ismeri. Amint azt a Városházán lapunkkal közölték, a BKK a 100E esetében is folyamatosan vizsgálja a bővítési, optimalizálási lehetőségeket.Ennek keretében azt kell szem előtt tartani, hogy a BKK adatai szerint a busz használóinak 80 százaléka külföldi, akik elsősorban pesti célpontokhoz szeretnének eljutni a repülőtérről, és a pesti indulópontokat választják a kijutás tekintetében is. Mindezek alapján jóval alacsonyabb lenne a budai használat, ami felveti a jövedelmezőség kérdését, különösen a főváros jelenlegi pénzügyi helyzetében.
A fővárosi hatóságok álláspontja szerint a bővítési tervek gazdasági szempontból további buszok és járművezetők bevonását követelnék meg. Ugyanakkor a régóta fennálló munkaerőhiány következtében a BKK számára jelenleg a közszolgáltatások színvonalának biztosítása a legfontosabb feladat.
A Fővárosi Közgyűlés szerdán foglalkozik a város jövő évi költségvetésével, amelynek keretei a kormány által végrehajtott elvonások következtében komoly korlátot jelentenek minden olyan ígéretes javaslat számára, amelynek pénzügyi vonzatai is lehetnek.