Halálra falni magad pár millió követőért: Tzuyang, a 44 kilós koreai influenszer, elpusztította Budapest gasztronómiájának legjavát!
Szívszorító látványt nyújt a magyar kastély: az egykor ragyogó épület lassan az enyészet karjaiba kerül.
Mindannyian imádunk falatozni, sőt, sokszor még az is lenyűgöz, ahogy mások élvezik az étkezést. Ezt a jelenséget a mukbang, vagyis mokpang videók népszerűsége is jól mutatja. A műfaj egyik legismertebb alakja, a koreai Tzuyang, nemrégiben Magyarországra látogatott, és hatalmas étvággyal vetette bele magát a helyi ízek felfedezésébe. Az élmény nemcsak a gyomrát, hanem a közönség szívét is megdobogtatta, hiszen mindent, ami az útjába került, lelkesen felzabált.
A mukbang koncepciója végtelenül egyszerű: a videós leül a kamera elé, és bepuszil egy halom kaját, miközben a kamerába beszél, vagy streamen interaktál a kommentelőkkel.
Így tett a mindössze 44 kilós youtuber is, miközben budapesti kirándulása során a Pléh csárdában megevett 2 kiló rántott húst és több liter pacalpörköltöt. Tzuyang itt nem állt meg: folytatta útját egy steakétteremben, végül pedig kürtőskalácsot és bejglit nasizott desszertként. A koreai lányt pár napja a Nyugati téri mekiben kapták el, 10 darab hamburger és temérdek sült krumpli társaságában.
Tzuyang a 11,5 milliós követőbázissal felső polcos mukbang-tartalomgyártónak számít. A törékeny csontú, fiatal lányról nehéz elképzelni, hogy könnyűszerrel megeszik 20 zacskó ráment és 110 tálca sushit, azt pedig még nehezebb, hogy mindezt nem örömből és önszántából teszi.
Tzuyang története valójában sokkal drámaibb és szívszorítóbb, mint ahogyan azt első pillantásra gondolnánk. Influenszer exbarátja, még mielőtt a lány hírnevet szerzett volna, zsarolni kezdte őt azzal, hogy nyilvánosságra hozza a róluk készült intim felvételeket. Tzuyang egy olyan helyzetbe került, ahol teljesen kiszolgáltatottá vált, és a félelem fogságába esett. Egy bár hostesseként dolgozott, ahol a volt párja is jelen volt, de a keresete nem volt elegendő ahhoz, hogy megoldja anyagi gondjait. A férfi egyre inkább a szexmunkára akarta kényszeríteni őt, ami újabb mélypontra taszította az életét. Ekkor született meg a mukbang videók ötlete, ami végül Tzuyang számára új lehetőségeket és reményeket hozott, megmentve őt a sötét jövőtől.
A koreai youtuber, aki már megtalálta a helyét a digitális világban, továbbra is szenvedett a bántalmazás következményeitől. Menedzsere nemcsak hogy kizsákmányolta, hanem fizikai erőszakot is alkalmazott ellene, sőt, még anyagi károkat is okozott neki egy rendkívül hátrányos szerződéssel. Tzuyang akkor döntött úgy, hogy ügyvédhez fordul, amikor a férfi nyíltan megfenyegette, hogy megöli őt és az összes munkatársát, valamint azok családtagjait. Az exbarát végül öt évet kapott börtönben szexuális erőszak és bántalmazás vádjával, de a történet drámai fordulatot vett, amikor végül édesanyjával együtt öngyilkosságot követett el.
"Egyedül étkezni nem éppen a legjobb élmény." - Ez a mukbang alapvető filozófiája. A jelenség Koreából indult, és gyorsan elterjedt számos ázsiai országban. Ezekben a régiókban sokan élnek magányosan, és az étkezés közbeni társaság - még ha csak virtuális formában is - megnyugtató élményt nyújt számukra. Az evős videók nyugaton is nagy népszerűségnek örvendenek, és több millió feliratkozóval rendelkező youtubereket hoztak létre.
Nicholas Perry, akit sokan Nikocado Avocado néven ismernek, egy érdekes és ellentmondásos figurája a YouTube világának. Kezdetben vegán tartalmakat készített, de később drámai fordulatot vett az élete: letörölte az összes korábbi videóját, és a mukbang műfajra váltott. Az étkezési kihívások során több mint 100 kilót hízott, miközben gyorséttermi ételeket, instant leveseket és tésztákat devorált. Az állapota annyira súlyosra fordult, hogy kerekesszékbe került, és oxigénmaszkot kellett viselnie, sokan pedig azt állították, hogy mentálisan is megroggyant. Egy időre eltűnt a közönség szeme elől, de szeptemberben meglepő módon vékonyabb alakban tért vissza, mintha mi sem történt volna, és folytatta az evős videók készítését. Az ő története jól példázza, hogyan hat a közönség és a népszerűség a személyes életünkre.
A test egy lenyűgöző eszköz, amely lehetővé teszi számunkra, hogy felfedezzük a világot, kifejezzük magunkat és tapasztalatokat szerezzünk. Minden mozdulat, amit teszünk, egyfajta kommunikáció, amely tükrözi érzéseinket és gondolatainkat. A testünk nem csupán fizikai formánk; egyben emlékeink, vágyaink és álmaink tárolója is. Az, ahogyan mozgunk, beszélünk és interakcióba lépünk másokkal, mind hozzájárul ahhoz, hogy egyedi identitásunkat megéljük és kifejezzük. A test tehát nem csupán a létezés eszköze, hanem a személyiségünk kifejezésének színtere is.
A mukbangvideók értéke kérdéses, és sajnálatos módon kedvezőtlen hatással vannak a nézők étkezési szokásaira. Ezek a felvételek sokszor az ultrafeldolgozott, egészségtelen és zsíros gyorsételek iránti vágyat fokozzák, ezzel pedig káros példát mutatnak a fogyasztóknak. Bár néhány evészavarral küzdő személy számára megnyugtató lehet, ha másokat lát enni, ez a pozitív hatás elenyésző a mukbangvideók által közvetített többségi negatívum mellett.
A zabálós tartalmak sajnos rendkívül káros hatással vannak a tartalomgyártók egészségére. Ezekben a videókban a youtuberek gyakran a napi kalóriaszükségletük többszörösét fogyasztják el, akár tízezer kalóriát is egyetlen adás alatt. Ez a mértéktelen étkezés komoly terhet ró az emésztőrendszerre, hiszen a gyomor folyamatosan tágul, ami akár gyomorrepedéshez is vezethet. Ráadásul a mukbang formátumban elfogyasztott magas szénhidráttartalmú ételek és a túlevés hozzájárulhat az inzulinrezisztencia kialakulásához, így növelve a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát. Az ilyen típusú tartalmak tehát nem csupán szórakoztatóak, hanem komoly egészségügyi kockázatokat is rejtenek.
A 44 kilós Tzuyang látványa természetesen felveti a kérdést: miért nem tapasztalható hízás a tartalomgyártók körében? Valószínű, hogy sokan hashajtókat alkalmaznak, szigorú böjtöket követnek, rendszeresen sportolnak, vagy éppen csak szerencséjük van az anyagcseréjükkel.