Egy budapesti koreai influenszer, aki a város gasztronómiai csodáit fedezi fel, az evés révén próbálja elnyomni a múltjában rejlő erőszakos emlékeket. Az éttermek és az ízek felfedezése számára nem csupán szórakozás, hanem egyfajta menekülés is, ahol a tá


A világ egyik legismertebb mukbang-tartalomgyártója, Tzuyang, aki nemcsak lenyűgöző evési teljesítményeivel, hanem megrázó élettörténetével is sokakat megérintett, nem csupán egy szórakoztató figura a képernyőn. A dél-koreai youtuber látogatása Magyarországra egy olyan sötét múltat rejt, amely a bántalmazás, kizsákmányolás és zaklatás évein keresztül szövi át életét. Tzuyang története nem csupán a személyes küzdelméről szól, hanem rávilágít a dél-koreai nők helyzetére is, akik gyakran szenvednek a társadalmi normák és a kultúra által generált erőszaktól. A nők elleni erőszak statisztikái és a mögöttes kulturális okok messze túlmutatnak egyetlen egyén drámáján, és egy sokkal szélesebb társadalmi problémát tárnak fel, amely sürgető figyelmet igényel Dél-Koreában és azon túl.

A hazai közösségi média felhasználói, és a napi szinten híroldalakat böngészők körében aligha lesz újdonság a dél-korai, Tzuyang névre hallgató mukbang-tartalomgyártó magyarországi látogatása, aki mindenki megdöbbenésére több népszerű budapesti étteremben is hatalmas mennyiségű ételt fogyasztott el - úgy, hogy az 50 kilogrammos testsúlyt sem elérő nő ránézésre koránt sem olyan forma, mint aki akár egy normális ebédmenüt el tud fogyasztani maradéktalanul...

A koreai nő első budapesti látogatása során a Pléh csárdába lépett be, ahol egy ínycsiklandó étkezés keretében 2 kiló rántott húst és két hatalmas tál pacalpörköltet tálaltak elé. Ezt követően egy steakétterem hívogató légkörében rendezett mulatságot, ahol az étkezést bejglivel és kürtőskaláccsal koronázta meg. Harmadik megállója a Nyugati téri McDonald's volt, ahol 10 hamburgert és rengeteg sült krumplit fogyasztott el, majd útját a Sir Lancelot irányába folytatta, ahol egy hat fős társaságnak elegendő hústálat rendelt meg, mindezt úgy, hogy ő csupán 161 centiméter magas és 44 kilogramm súlyú, de a gasztronómiai kalandokat élvezettel közelíti meg.

Természetesen mindez nem egyedülálló jelenség, különösen nem az ázsiai országokban. Az ételfogyasztásról készült videók kultúrája, más néven mukbang, koreai gyökerekkel rendelkezik, és a "megevés" és a "közvetítés" szavak összevonásából származik. Így nem meglepő, hogy a közösségi média felhasználói szinte mindig belefutnak olyan felvételekbe, ahol egy vagy több tartalomgyártó hatalmas adag ételeket falatozik el a kamera előtt, mindezt szinte villámgyorsan. Az ilyen típusú videók népszerűségének köszönhetően pedig a tartalomkészítők jelentős bevételre tehetnek szert a megtekintések révén.

Nem csupán a rántott hús tűnt el, hanem a fél világot is magába szippantotta már.

Tzuyang, akit eredeti nevén Park Jung-won néven ismerünk, 1997. április 25-én látta meg a napvilágot Szöulban. Habár még csak 27 éves, már hét éve meghódította a világot a dél-koreai mukbang műfajban, ahol a kamera előtt étkezik. Csatornája lenyűgöző, több mint 10 millió feliratkozóval rendelkezik, videói pedig folyamatosan milliós nézettséget produkálnak. Egy nemrégiben készült felmérés szerint ő az ország legnépszerűbb tartalomgyártója, így nem meglepő, hogy a közönség körében óriási rajongás övezi.

A koreai hölgy 2018-ban indította el YouTube-csatornáját, ahol kezdetben csupán különféle ételek kóstolására összpontosított. Azonban gyorsan rájött, hogy a nagy mennyiségű étel elfogyasztására irányuló érdeklődés folyamatosan nő, így áttért a mukbang formátumra. Videóiban eleinte Dél-Korea különböző népszerű és különleges éttermeit látogatta meg, ahol hatalmas adagokat fogyasztott el, miközben részletesen bemutatta az ételeket és az éttermek hangulatát. Ez a megközelítés gyorsan meghozta gyümölcsét, és egyre több néző és lehetséges együttműködő kereste meg őt.

Ahogy Tzuyang csatornája folyamatosan növekedett, egyre inkább elmerült a külföldi kulináris élvezetek világában. Szeretettel fedezte fel a helyi ínycsiklandó specialitásokat, miközben szembeszállt a látszólag lehetetlen kihívásokkal. Japánba tett látogatásai során olyan ínycsiklandó ételek tucatjait tette magáévá, mint a sushi, a ramen és az okonomiyaki, azaz a japán palacsinta, mindezt könnyedén és élvezettel. Mukbang-videós lévén a kínai konyha is központi szerepet játszott az alkotásaiban. Tzuyang felfedezte a különféle regionális finomságokat, például a pekingikacsát és a tím típusú ételeket, de sosem riadt vissza a híres kínai tésztaételektől sem - még akkor sem, ha azok egy család teljes heti étkezését fedezhették volna.

Thaiföldön például a híres utcai ételeket kóstolta meg, beleértve a pad thait, a tom yum levest és a tenger gyümölcseit, az Egyesült Államokban pedig az amerikai klasszikus ételekre, például hamburgerekre, steakekre, BBQ-ra és óriási desszertekre fókuszált. A nagy adagok és a gyorsételek az amerikai gasztronómia népszerű elemei, így nem is volt kérdés, hogy helyük van a mukbang világában.

Bár karrierje meredeken ívelt felfelé, az élete korántsem volt mesebeli. A tartalomgyártó, Tzuyang, 2020-ban más mukbang youtuberekkel együtt a kritikák kereszttüzébe került, mivel nem jelezte egyértelműen a videóiban, hogy azok szponzorált tartalmak. A helyi fogyasztóvédelem vizsgálatot indított, és több influenszert is figyelmeztettek a reklámok átláthatóságának hiányosságai miatt. Ekkor Tzuyang egy időre visszavonult a videók készítésétől, de később visszatért a platformra, hogy folytassa a csatornája építését. Ennek ellenére hosszú ideig inkább hátrányos következményekkel kellett szembenéznie, mintsem előnyökkel.

Tzuyang ugyanis éveken át egy bántalmazó párkapcsolat áldozata volt, amelyben az akkori barátja

A férfi arra kényszerítette, hogy ha Tzuyang nem akarja, hogy a videó eljusson a családjához vagy felkerüljön az internetre, akkor dolgoznia kell az ő tulajdonában lévő bárban. Ott aztán a nő bevétele szinte teljes mértékben az ő zsebébe vándorolt.

Emellett ráadásul Tzuyang YouTube-csatornája egyre nagyobb népszerűségre tett szert, a férfi így ezt az üzletét sem hagyta figyelmen kívül. Többek között olyan szerződést kötött vele, amely szerint az összes YouTube-ból származó bevétel csupán 30 százaléka illeti meg a nőt, aki végül abból is alig kapott valamit, így még az alapvető megélhetését is csak nehezen tudta fedezni. Ez a pénzügyi ellehetetlenítés arra kényszerítette, hogy olyan titkos szponzorációkat vállaljon éttermektől, amelyeket később felhasználtak ellene, hogy lejárassák őt. Végül azonban a Mr. A. néven emlegetett férfit nem sikerült rácsok mögé juttatnia, mivel a férfi öngyilkos lett.

Az őt sújtó támadások nem csillapodtak. Nem sokkal később a Rekka Union nevű YouTuber-csoport figyelmének középpontjába került, akik mindenáron pénzt akartak kicsikarni tőle.

Kiszivárgott hangfelvételek alapján kiderült, hogy a csoport tagjai arról diskuráltak, miként zsarolhatnák meg őt. Az egyikük pedig büszkén említette, hogy már 11 millió vont (körülbelül 2,9 millió forintot) szerzett tőle. Ez a zaklatás különösen súlyosan érintette Tzuyangot, aki éppen most kezdett neki az életének újjáépítésébe, miután éveken át tartó bántalmazásnak volt kitéve.

Tzuyang története sajnos nem egyedülálló a dél-koreai társadalomban. A nők elleni erőszak továbbra is komoly társadalmi kihívást jelent, amely mélyen gyökerezik a helyi kulturális és társadalmi normákban. Bár a pontos statisztikák gyakran nehezen hozzáférhetők, a meglévő adatok és kutatási eredmények világosan tükrözik a probléma súlyosságát. Egyes források alapján a nők körülbelül 20%-a tapasztal fizikai vagy szexuális erőszakot élete során, és ugyancsak 20% azok aránya, akik valaha is megpróbáltak megerőszakolni. Ezek az adatok rávilágítanak arra, hogy a jelenség mennyire elterjedt és sürgető beavatkozást igényel.

A nők elleni erőszak Dél-Koreában számos összetett tényezőre vezethető vissza. A konfuciánus értékek, amelyek mélyen gyökereznek a társadalomban, a férfiak dominanciáját és a nők alárendeltségét hangsúlyozzák. Ez a patriarchális világkép jelentős mértékben hozzájárulhat ahhoz, hogy a nők ellen irányuló erőszakot sokan elfogadhatónak vagy akár normálisnak tekintsenek. A társadalmi nyomás szintén kulcsszerepet játszik: a nők gyakran olyan elvárásokkal néznek szembe, amelyek a házasság és az anyaság köré épülnek. Ha valaki nem felel meg ezeknek a hagyományos szerepeknek, az gyakran nemcsak elutasítást, hanem akár erőszakos reakciókat is kiválthat. Ezen tényezők együttese súlyosbítja a nők helyzetét, és a társadalom tagjainak tudatában kell lennie ennek a problémának ahhoz, hogy valódi változást érhessenek el.

A nők elleni erőszak Dél-Koreában nem csupán a hírességeket sújtja, hanem egy komplex és mélyen gyökerező jelenség, amely mögött kulturális, társadalmi és digitális tényezők sorakoznak. E problémakör kezelése tehát átfogó stratégiát követel meg, amely magában foglalja a társadalmi normák átalakítását, a nők jogainak megerősítését célzó jogszabályok szigorítását, valamint az erőszak megelőzését célzó oktatási programok bevezetését. Ugyanakkor, mint mondani szokták, éhes disznó makkal álmodik.

Related posts