A hírfogyasztásunk egyre inkább felgyorsul: a legfrissebb statisztikák szerint a hírek négyből három esetben már a megosztás előtt elkerülik figyelmünket.


Amerikai egyetemek kutatói több mint 35 millió Facebook-bejegyzés elemzésével felfedték, hogy a felhasználók a hírtartalmak 75 százalékát anélkül osztják meg, hogy valaha is elolvasnák azokat. Ez a jelenség aggasztó képet fest a hírfogyasztási szokásokról és arra figyelmeztet, hogy a közösségi média hogyan befolyásolja a tájékozódás minőségét.

Egy friss kutatás rávilágított, hogy a közösségi média platformok felhasználóinak jelentős része gyakran anélkül osztja meg a híreket, hogy előzetesen alaposan átnézné azokat.

Egy amerikai kutatócsoport 2017 és 2020 között alaposan megvizsgálta több mint 35 millió nyilvános Facebook-bejegyzést, amelyek túlnyomórészt az amerikai politikai eseményekhez kapcsolódó hírek linkjeit tartalmazták.

A kutatók azt találták, hogy a közzétette linkek 75 százalékát úgy osztották meg, hogy azelőtt rákattintottak volna, azaz a felhasználók mindössze a cím, valamint a cikkhez csatolt kép alapján döntöttek úgy, hogy ismerőseikkel is meg szeretnék osztani azt.

"A kutatás eredményei nemcsak figyelemre méltóak, hanem aggasztó következtetéseket is hordoznak magukban" - olvasható a Nature Human Behaviour című szaklapban publikált tanulmány zárómegállapításában.

A szerzők szerint ez rávilágíthat arra, miért válik egyre gyakoribbá a téves információk terjedése az interneten. Az ilyen helyzetekből világosan kirajzolódik, hogy a terjesztők szándéka nem feltétlenül az álhírek terjesztése, de ennek ellenére a jelenség rendkívül veszélyes lehet.

A kutatók megfigyelései szerint az emberek egyre inkább hajlamosak kattintás nélküli tartalmak megosztására. Ennek hátterében az áll, hogy az online világ tempója folyamatosan felgyorsul, így a felhasználók is sürgetve érzik magukat, amikor arról van szó, hogy mit osszanak meg. Ez a gyors döntéshozatal a digitális interakciók során új trendeket teremt.

A közösségi médiában megjelenő információ-túlterhelés lehet az, ami nyomást gyakorol az online felhasználókra, és ezáltal arra készteti őket, hogy egyszerű, gyakran felszínes döntéseket hozzanak - írták a tanulmány szerzői.

A közösségi média világában az átlagos felhasználó gyakran úgy érzi, hogy bővebb ismeretekkel rendelkezik az aktuális témákról, mint amennyire valójában rálátása van. Ezt a hamis benyomást pedig szeretné hangsúlyozni saját profilján - olvasható egy friss tanulmányban.

A kutatók azt is megállapították, hogy azok a személyek, akik nyíltan támogatnak egy politikai pártot, nagyobb valószínűséggel osztanak meg híranyagokat kattintás nélkül, mint azok, akik politikailag semlegesnek tartják magukat.

A kutatók a tanulmányban rámutatnak, hogy a megfigyelt trendek mögött a Facebook politikai visszhangkamráinak hatása is meghúzódhat. Ezekben a környezetekben a felhasználók gyakran újraposztolják a tartalmakat, ezzel pedig jelentősen növelik azok elérhetőségét és hatását.

A szerzők ajánlása szerint a közösségi média platformok üzemeltetői egy pop-up értesítést alkalmazzanak, amely figyelmezteti a felhasználókat a bejegyzések megosztása előtt. Ez az értesítés hangsúlyozná, hogy milyen kockázatokkal járhat forrásellenőrzés nélkül tartalmakat megosztani.

Related posts