Egy euróért vásárolt hajón gyakorolja a versenyzés fortélyait a Kékszalag tinédzsercsapata, amely tizenhárom lelkes fiatalból áll.

Király Zsolt és a Raffica libera, melyet ő irányít, már évek óta a magyar vitorlássport egyik kulcsszereplője. Nemcsak hazai vizeken, hanem nemzetközi versenyeken is rendszeresen képviselik magukat, és számos kiemelkedő eredményt érnek el. Zsolt családja vitorlázó hagyományai folytatódnak, hiszen tinédzser fia, Dávid, aki már negyedszer szeli át a habokat barátaival a René Raffica fedélzetén, most másodszor vág neki a híres Kékszalagnak.
Király Dávid az Indexnek mesélte el, hogy hajójuk 2024 elején érkezett Magyarországra. Édesapja sportági kapcsolatai révén kedvező áron sikerült megszereznie, de az előző tulajdonos egyetlen kikötését mindenképpen teljesíteni kellett, ezért ígéretet tett.
"A hajó korábbi, német tulajdonosával nagyon régi és jó barátságban van apukám. Az előző tulaj csapata kiöregedett a versenyvitorlázásból, így úgy döntött, hogy megválik a hajótól. Megkereste apukámat, és megkérdezte tőle: érdekelné őt a hajó? Végül egy jelképesnek mondható egy eurós vételárban állapodtak meg azzal az egyetlen kikötéssel, hogy a hajónak továbbra is benne kell maradnia a versenyvilágban, nem szabad szétszedni, és donorként más hajókba beépíteni a részeit."
Az új hajó nagyon hasonlít ugyan a Rafficához, viszont jelentős különbségek is vannak, hívta fel a figyelmet a fiatal kormányos. Hozzátette: a leginkább szembetűnő különbség, hogy René Rafficán kisebb az árbóca és van tőkesúlya, hogy a kellő nyomatéka meglegyen. Így sem képesek azonban olyan dőlésszöget és sebességet adni a hajónak, mint a Rafficán. De nem is ez az elsődleges céljuk, hanem a tapasztalatszerzés a hajó kezelését illetően, továbbá a versenyrutin megszerzése.
Apukám elképzelése szerint mi lehetünk a csapaton belüli közvetlen utánpótlást biztosító bázis. Ha a Raffica az F1-nek felel meg, akkor mi a Renén az F2-es szintet képviseljük. A magyar vitorlázásnak óriási szüksége lenne a fiatalokra. A Balatonon nemcsak túraversenyeket, hanem pályaversenyeket is rendeznek, és a fiatalok dinamikus, ügyes vitorlázói sajnos hiányoznak a rendszerből, különösen a nagy hajók világában.
A René Raffica most már 13 fős csapatát 15-20 éves kor közötti fiatalok alkotják, Király Dávid a maga 17 évével hozza az átlagot. A kormányos felelevenítette, közösségi oldalon hirdették, hogy legénységet toboroznak, de ismerős szülők és kortársak között is terjedt a hír: nemcsak fiatalos, hanem kimondottan fiatalokból álló csapat van születőben.
Ötéves korom óta a vitorlázás világában élek, és 13 évesen indultam el először versenyszerűen a Rafficával. Ez a hajó sokkal gyorsabb, mint a René, így a kormányzása is komoly kihívást jelentett számomra. Eddig két Kékszalagot teljesítettem a Rafficával; az elsőt mindössze 15 évesen, és emlékezetes élmény volt, amikor 2023-ban a kenesei jelnél felborultunk. Az a bukfenc nemcsak izgalmas volt, hanem fontos tanulságot is hozott: egy liberával éppúgy könnyen felborulhat az ember, mint egy egyszemélyes kishajóval. Ez az élmény megerősítette bennem, hogy a vitorlázás mindig tartogat meglepetéseket, és a biztonságra való odafigyelés kulcsfontosságú.
A Rene Raffica már tavaly is részt vett a Kékszalag vitorlásversenyen, ahol 18:22:26 órás időeredménnyel az összetett versenyben a 36. helyet szerezte meg. A Yardstick Open kategóriában, amelyben 13 hajó indult, a 9. legjobb időt futotta.
"Nem volt számunkra ideális a szélerősség, és hiába versenyeztünk már előtte, azért még kevés tapasztalattal bírtunk. Ilyen hosszú táv során meg semmilyennel... És ugye azért ez mégiscsak a Kékszalag volt. Viszont így is kint voltunk a vízen több mint 18 órát, ami egyértelműen a hasznunkra vált, arra idén már tudunk alapozni. Ráadásul tavaly óta nemcsak rutinosabbak lettünk, többet vitorláztunk együtt, hanem a létszámunk is bővült. Most már velem együtt 13 főből áll a René Raffica csapata, így idén tavalyinál jobb szereplésben és eredményben reménykedünk a Kékszalagon."