Bohóckodás a Városliget szívében: a kormány úgy döntött, hogy a síneket is odébb tolná, csak hogy egy kis területhez juthasson.


A Nyugati pályaudvartól egy zöld oázis húzódna egészen a Ligetig, ahol a cirkuszművészeti központ a Nagycirkusz szomszédságában kapna helyet. Az állatkert pedig a mögötte elhelyezkedő vasúti területet hasznosítva bővülhetne, új élményekkel gazdagítva a látogatókat.

Figyelemre méltó kormányzati tervekről számolt be a sajtó, miután Kovács Balázs Norbert, a budapesti beruházásokért felelős miniszteri biztos, részt vett Terézváros csütörtöki testületi ülésén, ahol lehetőséget kapott a megszólalásra - tájékoztat a Népszava.

A biztos által bemutatott koncepcióterv szerint a Nyugati pályaudvar történelmi fogadócsarnokában lévő vágányokat - két filmforgatásra, rendezvényekre alkalmas "nosztalgia" sínpár - kivételével felszámolnák és a Westendnél már korábban kialakított vágányok mellé helyeznék át. A csarnokba csupán a repülőtéri vasút szerelvényei futnának be.

A miniszteri biztos által megalkotott koncepciótervben egy zöld folyosó terve szerepel, amely a Podmaniczky út mentén, a Teréz körút térségéből kiindulva - optimális esetben - egészen a Városligetig terjedne. A körúton túli szakaszon pedig egy stílusos közpark kialakítását tervezik.

Egy friss kormányrendelet értelmében az új cirkuszművészeti központ a Podmaniczky úton kapna helyet. Kovács Balázs, a helyzet orvoslása érdekében, tárgyalásokat kezdeményezett a központ vezetőjével. A megbeszélés során közös nevezőre jutottak, miszerint az új intézmény ideálisabb elhelyezést találna a Fővárosi Nagycirkusz városligeti épülete szomszédságában.

Ott viszont nem áll rendelkezésre lehetőség a fejlesztésre, mivel a területet a Fővárosi Állat- és Növénykert (FÁNK) öleli körül, amely nem tud funkcióvesztés nélkül teret biztosítani. A miniszteri biztos véleménye szerint egy ígéretes megoldás lehetne, ha...

az állatkert a cirkusznak szükséges terület fejében az intézmény háta mögötti vasúti terület felé terjeszkedhetne. Az ott futó vasúti vágányokat pedig áthelyeznék a Vágány utca mellé.

A jövőbeli tervekkel kapcsolatban elárulta, hogy a Ferdinánd hidat lebontani szándékoznak. Az autóforgalmat a környező gyűjtőutakra terelnék, miközben a közlekedési lehetőségek, így a tömegközlekedés, valamint a gyalogos és kerékpáros közlekedés alternatív útvonalainak kidolgozása még folyamatban van. Az egyik izgalmas javaslat a Nyugati pályaudvarhoz vezető vágányok föld alá süllyesztése, bár ennek megvalósítása jelentős költségekkel járna. A szakértők szerint viszont a költség-haszon arány kedvezőbbé válhat, ha figyelembe vesszük a meglévő felüljárók közelgő felújítási költségeit és a Szegedi úti, valamint a Rákosrendező (más néven Mini-Dubaj) feletti új felüljáró építési költségeit is. Az új vágányok csak a negyed végén kerülnek a felszínre. A megvalósíthatósági tanulmány részeként költségelemzés is készül majd, amely segíti a döntéshozatalt.

A miniszteri biztos többször hangsúlyozta, hogy a kerületi és a fővárosi önkormányzattal egyeztetve alakítanák ki a végső terveket.

Ahogy említette, a területen jelenleg érvényben van egy változtatási tilalom, amelynek feloldására kizárólag a kerületi önkormányzat jogosult. Tőlük függ, hogy módosítanak-e a hatályos építési előírásokon, amelyek jelenleg lehetővé teszik maximum 30 méteres magasságú épületek felépítését a Nyugati pályaudvar mögötti területen.

Related posts