Betörtek a kecskeméti katonai repülőtér területére, ahol a MIG-29-es harci repülőgépek legértékesebb alkatrészeit vitték el a tettesek. A bűncselekmény súlyossága felveti a repülőtér biztonsági intézkedéseinek szükségességét.

Két héttel ezelőtt egy furcsa és aggasztó esemény zajlott le a kecskeméti katonai repülőtér területén: ismeretlenek egy rejtélyes módon bejutottak a zónába, és a MIG-29-es vadászgépek orrkúpjai alatti lokátortérből eltulajdonítottak bizonyos alkatrészeket. Az incidens után sokan felvetették a kérdést, miként lehetséges, hogy a betörés észrevétlenül zajlott le, és senki sem figyelt fel a tolvajokra.
A kecskeméti bázis különleges jelentőséggel bír, hiszen itt találhatók azok a MIG-29-es vadászgépek, amelyeket Magyarország az orosz államadósság rendezésének keretében kapott 1993-ban. Ezek a gépek 2010-ig szolgáltak, de az utolsó években már csak négy üzemképes példány maradt. A MIG-ek helyét a modern Gripenek vették át, de a megmaradt gépeket konzervált állapotban őrzik, hogy megőrizzék műszaki állapotukat, még ha már nem is repülnek - tájékoztat a Blikk.
Németh Zoltán őrnagy, nyugalmazott vadászpilóta, határozottan úgy véli, hogy ezek a repülőgépek már régóta nem felelnek meg a repülési követelményeknek. „Már nyolc-tíz évvel az 1993-as érkezésük után is elképesztően alacsony volt a repülésre alkalmas gépek száma. Ráadásul a huszonnyolc gépből hármat már elvesztettünk, és ezeket nem pótolták” – osztotta meg véleményét a lap munkatársával.
Az információk szerint a tolvajok egyszerű módszerrel jutottak be. Átvágták a drótkerítést, felhajtották, majd besétáltak a területre. "Körülbelül két héttel ezelőtt történt az eset, a behatolók a MIG-ek lokátorteréből vittek el alkatrészeket. Ez a repülő orrkúpja mögött található, így azt is meg kellett rongálniuk, hogy hozzáférjenek" - mondta egy, a nevét nem vállaló forrás.
A Honvédelmi Minisztérium és a megyei rendőr-főkapitányság is megkapta a feltett kérdéseket, de eddig még nem érkezett válaszreakció. Érdemes megjegyezni, hogy a MIG-29-es lokátoralkatrészeit számos más ország is üzemelteti, többek között Oroszország, Ukrajna, Bulgária és Kuba területén.
2019-ben a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő megpróbálta egyben eladni a még meglévő 19 gépet. A csomag 2,8 milliárd forintos kikiáltási áron került piacra, és 20 hajtómű, valamint 298 egyéb tartozék - köztük rakéták - is járt volna hozzá. A licitálásra azonban senki nem jelentkezett. Az értékesítést az is nehezítette, hogy NATO-tagként csak a gyártó, az Orosz Föderáció hozzájárulásával lehetett volna eladni őket.