A különc pulóverek értékétől kezdve a Mikulás manóinak túlóradíjáig - 7 meglepő karácsonyi elmélet közgazdászok szemszögéből.
Gondolkodtál már azon, milyen kihívás elé néznek a zenészek, akik a legforróbb nyári napokon adják elő a karácsonyi slágereket? Vagy mit szólnál ahhoz, ha azt mondanám, hogy a boltok nem omlanának össze, ha nem lenne karácsony, sőt, talán az emberek még inkább a születésnapokat ünnepelnék? Érdekes, hogy még olyan országok is profitálnak az ünnepi időszakból, ahol a keresztényeket üldözik.
Képzelje el, hogy egy hűvös téli estén, miközben a szobát ünnepi fények ragyogják be, a kedvenc kanapéján ülve, egy meleg takaróval körbeölelve, békésen olvasgatja A karácsony holttehervesztesége című gazdasági tanulmányt. E tanulmány kilenc oldalon keresztül érvel amellett, hogy az ajándékozás teljesen értelmetlen. Ha ez még sosem fordult meg a fejében, akkor örömmel mondhatjuk: remek hír, hiszen a józan eszét még nem veszítette el. Ne aggódjon, mielőtt bárki pánikba esne: a tanulmány megállapításait azóta már sikerült megcáfolni, és még azok is, akik csupán számokban látják a világot, elismerik, hogy a karácsonyhoz számos érték és jelentés kapcsolódik.
Természetesen érthető, hogy ennyire sokan foglalkoznak a karácsonnyal, hiszen ez az ünnep nem csupán a nyugati kultúra szerves része, hanem világszerte egyre nagyobb jelentőséggel bír. A karácsony gazdasági, társadalmi és kulturális aspektusait szinte minden tudományág megvizsgálja, hiszen rengeteg tanulságot kínál. A közgazdászok sem maradnak ki a sorból; rengeteg érdekes és meglepő megállapítást tettek, amelyek a gazdasági elméleteket bemutató sorozat karácsonyi epizódjában kerülnek bemutatásra.
Sokkal többről van itt szó, mint hogy a sok-sok ajándék és evés-ivás pörgetné a gazdaságot, még a boldogságot is sikerült számszerűsíteni. Pedig a híres írás a karácsony holtteherveszteségéről (tényleg híres, rengetegen indultak ki ennek a megállapításaiból, hogy aztán a legfontosabbakat átírják) azt hozta még ki, hogy inkább pénzt kellene adni, mert most az ajándékok minimum 10, pesszimistább becslés szerint 33 százalékát vagy soha az életben nem fogja elővenni az, aki kapja, vagy közel sem tartja annyira értékesnek, mint amilyen a piaci ára.
De hamar megérkezett a cáfolat: érdemes megemlíteni, hogy az ajándékozó is örömét leli abban, hogy meglepi a másikat. Így hiába tűnik értéktelennek a csúnya pulcsi, az ajándékozó boldogsága máris hozzáad egy plusz értéket a társadalmi összhaszonhoz. Hurrá!